Wednesday, June 19, 2013

Pegaga Untuk Awet Muda

Berita gembira bagi mereka yang lemah tenaga batin, hanya dengan mengamalkan pegaga air atau nama saintifiknya Hydrocotyle Asiatica setiap hati, seseorang itu dapat menguatkan kembali tenaga batinnya.

Menurut kajian yang dibuat oleh Natural Product Discovery (NDP), usaha sama antara Malaysia dan Massachusette Institute of Technology (MIT USA) telah menjumpai bahawa kandungan yang terdapat dalam pegaga juga boleh bertindak sebagai agen anti kanser.

Kini pegaga menduduki satu daripada tangga 10 teratas dalam senarai jenis herba yang terlaris di Amerika Syarikat dan Eropah. Pegaga merupakan salah satu herba yang disyorkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebagai salah satu daripada spesies tumbuhan yang paling penting perlu dipelihara dan dibiakkan.



Menurut kajian itu juga pegaga dapat memberi kesan positif terhadap penyakit-penyakit seperti insomnia, darah tinggi, lelah dan tiada nafsu makan.

Di samping mengembalikan kecergasan badan, pegaga juga dikatakan dapat mengubati beberapa penyakit lain seperti rheumatism, sakit tekak, tonsilitis, hepatitis dan juga digelar sebagai 'arthritis herbs', iaitu herba yang mujarab untuk mengubati penyakit arthritis.

Mengikut ceritanya masyarakat India purba makan dua helai daun pegaga sehari untuk awet muda dan kulit yang sihat. Ketika itu juga mereka menggunakan pegaga untuk merawat penyakit kusta, ulser, luka-luka dan batuk kering.

Sumber teks : Mastika Keluaran Jun 2013

No comments:

Post a Comment